Payment with Klarna
Snabb leverans / Säkra betalningar / Enkla returer

             Allmänt

  • Genom att du genomför ett köp hos oss, godkänner du våra köpvillkor samt eventuella råd och säkerhetsråd som kan finnas i   produktbeskrivningen till respektive produkt. Du ger också ett intygande på att de uppgifter du lämnar till oss är korrekta. 
  • Genom ett genomförande av köp godkänner du också hur våra betalleverantörers och speditörs villkor för hantering av personuppgifter.
  • För att genomföra ett köp hos oss på Preemie, krävs det att du är över 18år vilket innebär att ett medgivande från målsman krävs om du är under 18år.
  1. Om Preemie
  • Vi är ett föreag som inriktat oss på prematurer samt mindre barn,  ett av våra mantran är att alla barn har rätt till kläder både liten som stor. Med det menar vi  att vi vill göra det tillgänlgit för prematurer att också kunna använda kläder som passar.
    Det är också det som ligger bakom  Idén om  Preemie att alla bebisar behöver kläder som passar (prematurer), vi såg ett behov som fanns och nu är vi här.  
    Vår vision är att forsätta utvecklas och tillhandhålla produker och tillbehör för bebisar och mindre barn.
  • Vi tillhandahåller för der mesta kläder och tillbehör till bebisar och mindre barn, det kan förekomma produkter till barn/tonåringar och vuxna.

         2. Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via vårt kontakt formulär.
  • Kontakta kundjänst om du inte fått någon orderbekräftelse inom 40 minuter.

         3. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • På alla våra produkter tillkommer en fraktavgift, fraktavgiften är baserad på vikt,  priset för frakten på din order ses i  "kassan". 
  • Fraktavgiften är mellan 43-61,25kr inkl moms.
  • Det går inte att kombinera olika rabatter och erbjudanden

         4. Kampanjer

  • Rabattkoder, kampanjer och övriga erbjudanden kan ej kombineras. Om inget annat anges.

         5. Leverans

  • Våra normala leveranstider är 2-7 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss.
  • Ordar som överstiger beloppet 599kr kommer skickas fraktfritt.
  • Våra ordrar skickas hem till dig via Postnord.
  • När ordern är hos ombudet, har du 7 dagar på dig att hämta ut din order.

         6. Vid ej uthämtade paket

  • Vi förbehåller oss rätten att debitera dig på en hanteringsavgift på 99kr samt frakt, detta gäller om ett paket har skickats till fel adress och kommer tillbaka till oss eller om ett paket inte hämtats ut i tid. Detta gäller också om du skrivit in fel telefonummer i din order.

         7. Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    7.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela oss  att du ångrar dig,  i ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    7.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  • För mer om den lagstiftade ångerrätten, se  här
  • Defekta varor går inte att bytas eller returneras.
  • Presentkort går inte att returnera.

         8. Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad/defekt när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Foto och filmning av din order kan förekomma.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    8.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras, skriv till oss via vårt kontaktformulär där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet sam bifoga bild/bilder.
  • För att reklamera ska det ske inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

         9. Ansvarsbegränsning 

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  • Övrigt-  När du genomför ett köp hos Preemie godkänner du att, vi inte tar något inget ansvar för något handhavande fel av någon av våra produkter.

        10. Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  • Foto och filmning av din order kan förekomma.

        11. Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

        12. Personuppgifter

  • Genom att handla hos Preemie.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Preemie är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 12.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 12.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja lagstadgar,  avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen, deras krav att spara uppgifter samt konsumentskyddslagar.
  • 12.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 12.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    12.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, vilket innebär att du både godkänner våra köpvillkor och klarnas när du genomför ett köp hos oss. Läs mer här  Klarnas villkor.
  • 12.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi använder oss av är Postnord, vilket innebär att du både godkänner våra köpvillkor och Postnords när du genomför ett köp hos oss.
  • 12.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 12.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 12.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 12.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 12.8 Ansvarig för dataskydd
    Preemie är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 12.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  • Organisationsnummer: 9301061108

        13. Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

        14. Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

    Köpvillkor senast uppdaterade 2024-04-28